How much cost a bad hire 1
Terug

Hoeveel kost een slechte werving?

-
10/09/2024

Een goe­de wer­ving kan een bedrijf laten bloei­en door essen­ti­eel talent aan het team toe te voe­gen. Slech­te wer­ving kan ech­ter lei­den tot aan­zien­lij­ke kos­ten, zowel finan­ci­eel als men­se­lijk. Deze kos­ten kun­nen ingrij­pen­de gevol­gen heb­ben voor de finan­ci­ë­le gezond­heid, pro­duc­ti­vi­teit en cul­tuur van een bedrijf. We zul­len in detail de kos­ten van een slech­te aan­wer­ving in Bel­gië ver­ken­nen, waar­bij we reke­ning hou­den met ver­schil­len­de aspec­ten van het wer­vings­pro­ces en de kor­te- en lan­ge­ter­mijn­ef­fec­ten ervan.

Wat is een slech­te aanwerving?

Een aan­wer­ving wordt als een mis­luk­king beschouwd wan­neer de werk­ne­mer die voor een func­tie is aan­ge­no­men het bedrijf bin­nen 12 maan­den na zijn aan­komst ver­laat.
Inder­daad, het ver­trek van een werk­ne­mer bin­nen het jaar na zijn inte­gra­tie kan ver­schil­len­de pro­ble­men tij­dens het wer­vings- en inte­gra­tie­pro­ces aan het licht brengen:

• Slech­te beoor­de­ling van de vaar­dig­he­den van de kandidaat

• Slech­te inschat­ting van het pro­fiel van de kan­di­daat en zijn inte­gra­tie in de bedrijfscultuur

• Een mis­match met de aan­ge­bo­den functie

• Slech­te onboarding

• Slech­te afstem­ming tus­sen het bedrijf en de kandidaat

• Slech­te werksfeer

1. Directe Financiële Kosten

a. Wer­vings­pro­ces vóór het aanwerven

Het wer­vings­pro­ces in Bel­gië is vaak duur. Het omvat:

• De kos­ten van wer­vings­plat­forms (Lin­kedIn, Indeed, enz.) of wervingsbureaus

• Het opstel­len en plaat­sen van vacatures

• Inter­ne per­so­neel­su­ren die besteed wor­den aan het sor­te­ren van sol­li­ci­ta­ties, het afne­men van inter­views, en de tijd en mid­de­len die nodig zijn om de refe­ren­ties van kan­di­da­ten te verifiëren.

De gemid­del­de kos­ten van een wer­vings­pro­ces in Bel­gië vari­ë­ren van €3.000 tot €8.000, afhan­ke­lijk van de com­plexi­teit van de func­tie en de gebruik­te wervingsmethode.

Wan­neer een wer­ving als een mis­luk­king wordt beschouwd, moe­ten deze kos­ten als vol­le­dig ver­lies wor­den beschouwd, omdat het bedrijf het hele pro­ces opnieuw moet door­lo­pen om een nieu­we kan­di­daat te vin­den. Boven­dien kun­nen bedrij­ven die gebruik maken van wer­vings­bu­reaus of head­hun­ters nog hoge­re kos­ten zien, omdat ze vaak aan­zien­lij­ke hono­ra­ria moe­ten beta­len, soms geba­seerd op een per­cen­ta­ge van het jaar­sa­la­ris van de nieu­we werknemer.

b. Oplei­ding en Inte­gra­tie na het aanwerven

Zodra een werk­ne­mer is aan­ge­wor­ven, inves­teert het bedrijf in zijn oplei­ding en inte­gra­tie. In Bel­gië beste­den bedrij­ven gemid­deld €4.500 per nieu­we werk­ne­mer aan oplei­ding, onboar­ding en inte­gra­tie. Deze kos­ten omvat­ten opleidingsprogramma’s, de tijd die collega’s of super­vi­sors beste­den aan het inwer­ken van de nieuw­ko­mer, en even­tu­e­le tools of mid­de­len die nodig zijn om zijn inte­gra­tie te vergemakkelijken.

Als de aan­wer­ving een mis­luk­king blijkt en de werk­ne­mer het bedrijf kort na zijn indienst­tre­ding ver­laat, zijn deze kos­ten ver­lo­ren. Nog erger, er moet opnieuw wor­den geïn­ves­teerd om een ver­van­ger op te lei­den en te inte­gre­ren, waar­door de tota­le kos­ten voor het bedrijf toenemen.

c. Beëin­di­ging van de Arbeidsovereenkomst

In Bel­gië wor­den arbeids­over­een­kom­sten strikt gere­gu­leerd door arbeids­wet­ten, en het beëin­di­gen van een over­een­komst kan aan­zien­lij­ke kos­ten met zich mee­bren­gen voor werk­ge­vers. Als het bedrijf besluit de over­een­komst te beëin­di­gen, kan het te maken krij­gen met ont­slag­ver­goe­din­gen, juri­di­sche kos­ten of kos­ten in ver­band met bemid­de­ling. De hoog­te van deze ver­goe­din­gen hangt af van het type over­een­komst, de anci­ën­ni­teit van de werk­ne­mer en de spe­ci­fie­ke omstan­dig­he­den van het vertrek.

In Bel­gië kun­nen deze kos­ten bij­zon­der hoog zijn van­we­ge de ster­ke bescher­ming die werk­ne­mers genie­ten. De ont­slag­ver­goe­ding kan meer­de­re maan­den sala­ris bedra­gen, afhan­ke­lijk van de omstan­dig­he­den van het ont­slag, wat snel kan oplo­pen, voor­al bij hoge ver­ant­woor­de­lijk­heids­func­ties of goed­be­taal­de functies.

Naast ont­slag­ver­goe­din­gen kan ook de opzeg­ter­mijn meer­de­re maan­den sala­ris ver­te­gen­woor­di­gen met een lage­re productiviteit.

De kos­ten kun­nen wor­den geschat op tus­sen de €3.000 en €10.000 voor de beëin­di­ging van de arbeids­over­een­komst, ont­slag­ver­goe­ding of opzeg­pe­ri­o­de en vertrekregeling.

2. Indirecte Financiële Kosten: Productiviteit

Deze kos­ten zijn niet direct kwan­ti­fi­ceer­baar en vari­ë­ren afhan­ke­lijk van de tijd die ande­re werk­ne­mers ermee gemoeid zijn.

a. Pro­duc­ti­vi­teits­ver­lies

Een slech­te aan­wer­ving kan lei­den tot een daling van de pro­duc­ti­vi­teit van het team. Een onbe­kwa­me of slecht pas­sen­de werk­ne­mer kan inten­sie­ve bege­lei­ding ver­ei­sen van collega’s of super­vi­sors, wat hen afleidt van hun eigen taken. Boven­dien, als de werk­ne­mer niet pres­teert, kun­nen pro­jec­ten ver­tra­ging oplo­pen, kan de kwa­li­teit van het werk afne­men en kan het bedrijf zake­lij­ke kan­sen missen.

b. Impact op het Team

Een slech­te aan­wer­ving kan ook de dyna­miek van het team beïn­vloe­den. Een slecht geïn­te­greer­de of onbe­kwa­me werk­ne­mer kan span­nin­gen bin­nen het team ver­oor­za­ken, de moti­va­tie van ande­re werk­ne­mers ver­la­gen en de werk­ge­re­la­teer­de stress ver­ho­gen. Deze fac­to­ren kun­nen op hun beurt lei­den tot een afna­me van de samen­wer­king, een toe­na­me van het ziek­te­ver­zuim, demo­ti­va­tie en zelfs het ver­lies van sleu­telme­de­wer­kers die ervoor kie­zen het bedrijf te ver­la­ten van­we­ge de ver­slech­ter­de werksfeer.

De bedrijfs­cul­tuur is een belang­rijk ele­ment om reke­ning mee te hou­den bij het wer­ven. Een nieu­we werk­ne­mer die niet past in deze cul­tuur, kan een one­ven­wicht cre­ë­ren bin­nen de teams.

3. Indirecte Financiële Kosten: Kansverlies

Deze kos­ten zijn niet direct kwan­ti­fi­ceer­baar en vari­ë­ren afhan­ke­lijk van de func­tie van de nieu­we werk­ne­mer en de impact van zijn werk.

a. Ver­lies van Groeikansen

Een slech­te aan­wer­ving kan een bedrijf belet­ten groei­kan­sen te benut­ten. Als een sleu­tel­po­si­tie wordt inge­vuld door een incom­pe­ten­te of onder­pres­te­ren­de per­soon, kan het bedrijf kan­sen mis­sen om con­trac­ten af te slui­ten, nieu­we pro­duc­ten te ont­wik­ke­len of inter­ne pro­ces­sen te ver­be­te­ren. Dit kan een direc­te impact heb­ben op de groei en winst­ge­vend­heid van het bedrijf op lan­ge termijn.

b. Mer­kima­go en Reputatie

Het mer­kima­go van een bedrijf kan ook lij­den onder een slech­te aan­wer­ving. Als een incom­pe­ten­te of slecht pas­sen­de werk­ne­mer direct con­tact heeft met klan­ten of zake­lij­ke part­ners, kan dit de repu­ta­tie van het bedrijf scha­den. Fou­ten, ver­tra­gin­gen of onge­past gedrag kun­nen lei­den tot een ver­lies van ver­trou­wen van klan­ten en part­ners, wat op zijn beurt de ver­koop en de lan­ge­ter­mijn­re­la­ties kan beïnvloeden.

Boven­dien ver­hoogt het ont­slag van een nieu­we werk­ne­mer het per­so­neels­ver­loop bin­nen een bedrijf, wat slecht is voor het ima­go van het bedrijf, zowel intern als extern.

4. Oplossingen om Slechte Aanwervingen te Voorkomen

a. Het Wer­vings­pro­ces Verbeteren

Om het risi­co op slech­te aan­wer­vin­gen te mini­ma­li­se­ren, is het essen­ti­eel om het wer­vings­pro­ces te ver­be­te­ren. Dit omvat:

• Een dui­de­lij­ke defi­ni­tie van de functie-eisen

• Een rigou­reu­ze beoor­de­ling van de vaar­dig­he­den van de kan­di­da­ten en het gebruik van geschik­te selec­tie­me­tho­den. Bedrij­ven kun­nen pro­fi­te­ren van de exper­ti­se van gespe­ci­a­li­seer­de wer­vings­bu­reaus en/​of meer gespe­ci­a­li­seer­de wervingsplatforms.

• Het gebruik van psy­cho­me­tri­sche tests, vaar­dig­heids­be­oor­de­lin­gen en simu­la­ties van beroeps­si­tu­a­ties kan ook hel­pen om de geschikt­heid van kan­di­da­ten voor de func­tie beter te beoor­de­len. Cebir biedt betrouw­ba­re en com­ple­te oplos­sin­gen voor de eva­lu­a­tie van kandidaten.

• Het betrek­ken van meer­de­re team­le­den in het selec­tie­pro­ces kan een vol­le­di­ger beeld geven en het risi­co op fou­ten verminderen.

b. Inves­te­ren in Inte­gra­tie en Voort­du­ren­de Opleiding

Inte­gra­tie en voort­du­ren­de oplei­ding zijn cru­ci­a­le ele­men­ten om het suc­ces van een aan­wer­ving te ver­ze­ke­ren. Het is niet genoeg om de juis­te kan­di­daat aan te wer­ven; je moet hen ook hel­pen zich effec­tief te inte­gre­ren en hun vaar­dig­he­den te ont­wik­ke­len. Voor opti­ma­le inte­gra­tie en onboarding:

• Maak het sche­ma van de nieu­we werk­ne­mer voor zijn eer­ste weken

• Orga­ni­seer ont­moe­tin­gen met de teams

• Geef een gede­tail­leerd over­zicht van de inter­ne werking

• Stel een gestruc­tu­reerd oplei­dings­sche­ma op met vast­ge­stel­de doelen.

Het is belang­rijk om de werk­ne­mer na zijn aan­komst te beoor­de­len en te bege­lei­den, en dit gedu­ren­de zijn hele erva­ring bin­nen het bedrijf. Hier­voor bie­den wij ook dien­sten aan waar­mee inter­ne psy­cho­me­tri­sche tests kun­nen wor­den afge­no­men, het team­be­heer kan wor­den ver­be­terd en talent kan wor­den behouden.

c. Flexi­bi­li­teit van de Arbeidsovereenkomst

Een ande­re bena­de­ring om de risico’s van slech­te aan­wer­vin­gen te mini­ma­li­se­ren is het aan­ne­men van meer flexi­be­le arbeids­over­een­kom­sten. In Bel­gië kun­nen con­trac­ten van bepaal­de duur, proef­pe­ri­o­des en uit­zend­con­trac­ten bedrij­ven eni­ge flexi­bi­li­teit bie­den om de vaar­dig­he­den en aan­pas­baar­heid van een kan­di­daat te tes­ten voor­dat ze zich op lan­ge ter­mijn binden.

Deze con­trac­ten hel­pen de kos­ten te beper­ken in geval van een slech­te aan­wer­ving, omdat ze de beëin­di­ging van het con­tract ver­ge­mak­ke­lij­ken als de werk­ne­mer niet aan de ver­wach­tin­gen vol­doet. Het is ech­ter belang­rijk om deze con­trac­ten op een ethi­sche manier te gebrui­ken en in over­een­stem­ming met de Bel­gi­sche wet­ge­ving om geschil­len te voor­ko­men en een goe­de werk­ge­vers­re­pu­ta­tie te behouden.

5. Conclusie

De kos­ten van een slech­te aan­wer­ving omvat­ten niet alleen direc­te finan­ci­ë­le kos­ten, maar ook kos­ten in ver­band met pro­duc­ti­vi­teit, gemis­te kan­sen, repu­ta­tie en het wel­zijn van werk­ne­mers. Ter her­in­ne­ring: een con­tract­be­ëin­di­ging bin­nen de eer­ste 12 maan­den van een werk­ne­mer in een bedrijf wordt beschouwd als een slech­te aanwerving.

Wat betreft de direc­te kos­ten van een slech­te aan­wer­ving, alleen in het wer­vings­pro­ces vin­den we:

• Tus­sen €3.000 en €8.000 voor het ini­ti­ë­le wervingsproces

• Gemid­deld €4.500 voor oplei­ding, onboar­ding en integratie

• Tus­sen €3.000 en €10.000 voor alle kos­ten met betrek­king tot de beëin­di­ging van het contract

Dit komt op een mini­mum van €10.500. Houd er reke­ning mee dat deze kos­ten ver­dub­be­len bij het zoe­ken naar een nieu­we kan­di­daat om de slech­te aan­wer­ving te compenseren.

Voor­beeld van de direc­te kos­ten van een slech­te aanwerving

Een werk­ne­mer met een maand­sa­la­ris van €3.500 (de werk­ge­vers­kos­ten bedra­gen onge­veer €4.800 per maand). Het con­tract wordt beëin­digd na 12 maanden.

(4.80012) + ((3.000 + 4.500 + 3.000)) = 57.600 + 10.500 = €68.100

Kort­om, voor een werk­ne­mer met een maand­sa­la­ris van €3.500 en die slechts 12 maan­den blijft, zul­len de mini­mum direc­te kos­ten €68.100 bedragen.

Om deze kos­ten te mini­ma­li­se­ren, is het essen­ti­eel dat Bel­gi­sche bedrij­ven inves­te­ren in een rigou­reus wer­vings­pro­ces, de inte­gra­tie van nieu­we werk­ne­mers ver­be­te­ren en per­so­neels­be­heer­prak­tij­ken toe­pas­sen die talen­tre­ten­tie en werkt­evre­den­heid bevorderen.

Kort­om, een slech­te aan­wer­ving kan finan­ci­ë­le en men­se­lij­ke gevol­gen heb­ben voor het bedrijf. Door de nodi­ge maat­re­ge­len te nemen om deze fou­ten te voor­ko­men, kun­nen bedrij­ven niet alleen hun kos­ten ver­la­gen, maar ook ster­ke­re, gemo­ti­veer­de­re teams opbou­wen die beter zijn uit­ge­rust om de uit­da­gin­gen van de toe­komst aan te gaan.

Vraag een demo aan

Wil je zien hoe Cebir een meer­waar­de kan vor­men voor jouw orga­ni­sa­tie? Wil je een van onze tests uit­pro­be­ren of een demon­stra­tie krij­gen van ons Cebir-plat­form? Neem con­tact met ons op, we staan je graag te woord.

Neem contact met ons op

Wens je meer infor­ma­tie of heb je een vraag voor ons? Neem con­tact op met ons en een team van experts zal je met ple­zier ver­der helpen.